شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

مجری طرح سد و نیروگاه کارون 4 با تاکید براینکه حدود 94 درصد عملیات اجرایی این طرح خاتمه یافته و امسال امکان آبگیری آن وجود دارد تاکید کرد

 اگر در سال آبی پیش رو با خشکسالی روبه‌رو باشیم نمی‌توانیم سد را آبگیری کنیم و اگر ترسالی هم باشد امکان آبگیری سد وجود ندارد؛ چرا که در زمان آبگیری باید جریان آب 100 مترمکعب در ثانیه باشد.رنجبران کارون 4 را بلندترین سد کشور در حال حاضر اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ارتفاع بدنه سد کارون که بلندترین سد بتنی دو قوسی کشور است در بالاترین حد به 230 متر رسیده و در پایین‌ترین تراز نیز از 210 متر گذشته است.

او گفت: در حال حاضر از مجموع یک میلیون و 650 هزار مترمکعب بتن‌ریزی بدنه این سد به میزان یک میلیون و 550 هزار متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده است.رنجبران ادامه داد: پرداخت‌ها در طرح کارون4 به روز است و هم خاتم‌الانبیا و هم سپاه که پیمانکاران سد هستند از نحوه تامین مالی رضایت کامل دارند.

وی وضعیت مالی این طرح را خوب توصیف کرد و گفت: هزینه کل احداث سد و نیروگاه هزارو 300 میلیارد تومان است و تا‌کنون 850 میلیارد تومان برای این سد هزینه شده است.
طرح سد و نیروگاه کارون 4 که قرار است در آینده نزدیک آبگیری شود پس از احداث می‌تواند 2 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره کند.

نیروگاه این سد ظرفیت تولید یک هزار مگاوات انرژی برقابی دارد. این طرح با هدف تنظیم آب رودخانه کارون به میزان 7/3 میلیارد مترمکعب در سال و تولید انرژی برقابی به میزان 2هزار و 100 گیگاوات در ساعت در 180 کیلومتری جنوب غرب شهرکرد در حال احداث است.

کد خبر 95198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز